E-mail


Vashiány és hajhullás


Szinonimája: vérszegénység, anémia
A vashiány (sideropenia) nagyon gyakori, általában hiányos táplálkozásra visszavezethető megbetegedés, mely a vérszegénység egyik fő oka. A vashiány gyakran okoz anémiát (vérszegénységet), valamint súlyos hajhullást, hajritkulást von maga után. Kezeletlenül kopaszodást is okozhat. Érdemes tehát odafigyelni táplálkozásunkra, és inkább változatos étkezéssel megakadályozni a hajhullás kialakulását.


A vas szerepe:

A vas létfontosságú elem szerveztünk számára. A vér oxigénszállító vörösvérsejtjeinek festékanyaga. Kellő mennyiségű vas nélkül a szervezet nem tud elég hemoglobint előállítani. A hemoglobin megköti az oxigént, és a sejtekhez szállítja. Részt vesz tehát az oxigénszállításban és tárolásban, javítja a testi erőnlétet, részt vesz az agyi ingerületátvivő anyagok (neurotranszitterek) szintézisében, a citokróm enzimek részeként az enerianyerő és -tároló biokémiai reakciók létfontosságú eleme, serkenti a máj méregtelenítő funkciójáta, valamint emeli az immunitást és az energiaszintet, elősegíti a növekedést.


A vashiány tünetei:


A betegség lassan alakul ki, tünetei fokozatosan erősödnek, súlyosbodnak.

1. Nem specifikus tünetek:

 

  • Fizikai és szellemi teljesítőképesség csökkenése
  • Kedvetlenség
  • Szétszórtság
  • Fejfájás
  • Szédülés
  • Fülzúgás
  • Nyugtalan láb szindróma


2. Vashiányos vérszegénység tünetei:

  • Sápadtság
  • Törékeny haj, köröm
  • Lassul a hajszálak növekedése, feltöredeznek
  • Hajhullás, hajritkulás
  • Fokozódik az őszülés
  • Körmök töredezetté válnak
  • Ellenállóképesség csökken, nő a fertőzésekre való hajlam
  • Étvágytalanság
  • Erős szívdobogás
  • Fáradékonyság
  • Kedvelik a másoknak kellemetlen szagokat: kátrány, benzin
  • Nyelv és szájszárazság, nyelvégés, nyelészavar
  • Bőrszárazság
  • Rendszeres hasmenés, szorulás
  • Csecsemőkorban és gyermekkorban szellemi és mozgásfejlődési lemaradás a kortársaktól
  • Vashiányt okozó betegség alaptünetei



Mi okozhat vashiányt?

  • Vérveszteség
  • Menstruáció (erős havi vérzés)
  • Véradás
  • Terhesség
  • Szoptatás
  • Vasfelszívódást akadályozó gyógyszerek tartós szedése
  • Vasfelszívódást akadályozó ételek tartós és nagy mennyiségű fogyasztása
  • Intenzív sport
  • Daganatos megbetegedés
  • Vegetáriánus táplálkozás
  • Felszívódási zavarok (pl. lisztérzékenység esetén)
  • Idült vérzés (pl.: gyomorfekély miatt)
  • Felszívódási zavart okozó gyomor-bélbetegségek (Crohn-betegség, Peutz-Jeghers-kór...stb.)

 


Szükséglet:


A napi vasszükséglet felnőttek esetében 10-30 mg. A nőknek a menstruáció ideje alatt kétszer ennyi mennyiségre van szükségük és naponta legalább 50 mg-ra terhesség idején. A fiataloknak naponta 20-28 mg vas elegendő.

 


Vasforrások:


A szervezet vasszintje a vasbeviteltől, a felszívódástól és a veszteségtől függ. A legfontosabb tényező a szükséges vasmennyiség bevitele.  Az egészséges ember szervezetében a vas 70-80 százaléka "aktív vas", 20-30 százaléka raktározott vas, amely a májban, csontvelőben, lépben, az izmokban és a vérben halmozódik fel. Ha azonban étkezéseink során nem veszünk magunkhoz folyamatosan kellő mennyiségű vasat, ezek a raktárak előbb vagy utóbb kimerülnek. Vashiány esetén figyelnünk kell arra is, hogy vannak anyagok, melyek csökkentik a vas felszívódását, míg mások elősegítik azt.
Segíti a vas felszívódását: C-vitamin (aszkoribinsav), a folsav, a fruktóz, a húsok, valamint a savas közeg: tehát a különböző gyümölcsök, gyümölcslevek.
Gátolja a vas felszívódást: a savlekötők, a csersav tartalmú tápanyagok, így a kávé, tea, a korpa, a kalcium, réz, cink, foszfor, kobalt, mangán. A magas filát tartalom mely a korpában, gabonában van jelen (tehát a kenyerek, péksütemények). A B-vitaminok pedig a hatás kifejtésében támogatják az ásványi anyagot. A spenót magas vastartalmú, de magas oxalát tartalma miatt a vas kis százaléka tud csak belőle hasznosulni. Magas az oxalát tartalma a sóskának és a rebarbarának. A magas fehérjetartalmú növények is gátolják a vas felszívódását, így a hüvelyesek, dófélék, a szója.
Mindebből azt a következtetés vonhatjuk le, hogy a legjobban akkor szívódik fel a vas, ha a vasat tartalmazó élelmiszereket önmagukban fogyasztjuk, vagy a felszívódást elősegítő anyagokkal.

 
 

h
100 g élelmiszer vastartalma mg-ban
h
l
Élelmiszer
l
Vas
bab (száraz) 
7,0
bárányhús   
0,5
birsalma  
1,1
borsó (száraz, egész) 
4,0
borjúmáj  
5,5
búzaliszt (teljeskiőrlésű)
1,7
citrom
1,0
dió
4,1
juhhús (sovány)
10,5
kakaó
7,2
kajszibarack
2,1
lencse (száraz)
5,0
libamáj
7,0
marhahús (sovány)
3,5
marhamáj
5,5
mogyoró
35,0
mák
22,0
paraj
4,0
ribiszke (fekete, vörös)
4,5
sertésmáj
10,0
sóska
4,6
szamóca
2,9
szójaliszt
5,0
vargánya gomba
10,0
vöröshagyma
1,6


 

 Cikkek hasonló témában:

Foltos hajhullás

Vashiány és hajhullás

Végleges hajhullás

Gyógyszerek és hajhullás

Trakciós hajhullás

Sugárterápia és hajhullás

A hajhullás kivizsgálása

Hegesedő hajhullás

Átmeneti hajhullás

Hajhullás szoptatás idején

 
 
LinkcsereOldaltérképImpresszumhairwellness.hudrimmun.com

Minden jog fenntartva © dr. Immun kft. 2011

Az oldal bármely részletének másolása tilos! Szerzői jog védi!