E-mail


Vegetáriánus táplálkozás és hajhullás

 

A leghosszabb életű népcsoportok (hunzák, abházok, vilcabamai öregek, okinawa matuzsálemei) táplálkozási módja vegán, vegetáriánus, lakto-, vagy szemi-vegetáriánus (ritkán ettek halat) volt. Így cikkünkben nem célunk ezen táplálkozási irányzat ostorozása, csupán hangsúlyozni szeretnénk, hogy a változatos és szakszerűen összeállított étrend kulcs a hiányállapotok kialakulásának elkerüléséhez a vegetáriánus étkezésen belül is. Az egyoldalú táplálkozás ugyanis ezen a területen is hajhullás, hajritkulás és egyéb betegségek kialakulásához vezethet.

 

A vegetáriánus táplálkozás előnyei:

1. Alacsony energia bevitel, mely hozzásegít az elhízás elkerüléséhez.

2. Kedvező ásványi anyag- és vitamintartalom (amennyiben a táplálkozás sűrűn kiegészül sok-sok nyersen elfogyasztott zöldséggel és gyümölccsel, vagy frissen facsart/préselt zöldég és gyümölcslevek fogyasztásával).

3. A vastagbélműködés kedvező irányú befolyásolása magas rosttartalom bevitele által.

4. A cukorfelszívódás és zsíranyagcsere szabályozása, jó irányú befolyásolása.

5. Egyszeresen vagy többszörösen telítetlen (esszenciális) zsírsavak bevitele.

6. Alacsonyabb zsír- és koleszterinbevitel.

7. Több növényi eredetű fehérje fogyasztása (gabonák, hüvelyesek).

8. Az intenzívebb rágás miatt későbbre tolódik az ínysorvadás és a fogszuvasodás kialakulása. A folyamatot támogatja, hogy a vegetáriánus táplálkozás híveinél általában alacsonyabb az összetett szénhidrátok és a finomított cukrok fogyasztása.

 

Fontos megjegyezni, hogy mindezen okokból fakadóan a vegetáriánus táplálkozás számtalan betegség kialakulási esélyét csökkenti!

 

A vegetáriánus táplálkozás hátrányai:


1. Kis mennyiségű fehérje fogyasztása/ fehérjehiány.

A fehérjehiány hajhullás kialakulását eredményezheti, mivel a hajszálak kb. 98%-ban fehérjéből épülnek fel. Ha túl kevés fehérjét viszünk be, annak az lesz a következménye, hogy leáll a hajszálak képződése, növekedése. A korábban növekedő hajszálak pedig átkerülnek életszakaszuk nyugalmi periódusába, majd röviddel később kihullanak.

Megoldást jelenthet fehérjehiány elkerüléséhez a komplettálás: a hüvelyesek megfelelő részaránya, kombinációja más, fehérjét tartalmazó növényi eredetű tápanyagokkal, pl.: gabonafélék és hüvelyesek együttes fogyasztása. Valamint segít a lakto- ovo vagy szemi-vegetáriánus étkezési mód a szigorú vegán táplálkozás helyett.


2. Vashiány

A vas felszívódásához jó minőségű fehérjékre van szükség. Bár a növényi eredetű élelmiszerek vastartalma nem kisebb, mint az állati eredetűeké, felszívódásuk gátolt lehet. A vashiány is erőteljes hajhullás előidézője lehet!

Megoldás: A lakto-ovo vegetáriánus étkezés megfelelő lehet a hiányállapot elkerüléséhez, hiszen a tojás jól felszívódó vastartalommal rendelkezik. Fontos tudni, hogy a vas felszívódását a gyümölcsök C-vitamin tartalma fokozza.


3. B12 vitamin

Vegetáriánusoknál előfordulhat B12 vitamin hiánya, ami hajproblémák, korpásodás, erőteljes hajhullás, korai őszülés kialakulásához, valamint rossz minőségű haj képződéséhez vezethet.

Hiányának következtében vérszegénység alakul ki.

Megoldás: a szemi-vegetáriánus étrend esetén a B12 vitamin hiánya nem szokott előfordulni.

 
 
LinkcsereOldaltérképImpresszumhairwellness.hudrimmun.com

Minden jog fenntartva © dr. Immun kft. 2011

Az oldal bármely részletének másolása tilos! Szerzői jog védi!