E-mail

 


Őszi hajhullás okai és kezelése

 

Sokan tapasztalnak ősszel intenzív hajhullást, melynek mértéke általában enyhébb, mint a tavasszal tapasztalható, ugyancsak szezonális tavaszi hajhullásnak. Kialakulásuk hátterében az évszakváltással összefüggő változások állnak. Az arra érzékenyeknél ugyanis az ilyenkor tapasztalható negatív folyamatok hatásai összeadódva felgyorsíthatják a természetes hajváltás folyamatait. Az őszi hajhullás mértéke egyénenként változó, van, aki észre sem veszi, míg másoknál komoly problémákat is okozhat. Ha már kialakult, nagyon fontos foglalkozni vele, hogy minél hamarabb meg tudjuk szüntetni.

 

A természetes hajváltás és az őszi hajhullás összefüggései

 

Egy hajhagymából életünk folyamán átlagosan 25 db hajszál nő ki. A hajszálak élettartama három szakaszra bontható, melyek közül a leghosszabb az aktív, növekvő (anagén) fázis. A legtöbb hajszálunk ebben található. Ilyenkor ősszel azonban az életünkben bekövetkező számos negatív változás hatására lerövidülhet a hajszálak növekedési szakasza, így ezáltal gyorsabban életük utolsó fázisába, a kihullás előtt, nyugalmi (telogén) periódusba kerülnek. Probléma csak akkor következik be, ha a kihullott hajszálak helyébe nem növekednek új hajszálak, mert ebben az esetben kezdetét veszi a hajritkulás.

 

Az őszi hajhullás okai

 

A nyár általában nagyon jó hatással van szervezetünkre. Ilyenkor sok vitaminnal erősítjük szervezetünket és hajhagymáinkat a friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztása által. Az év folyamán általában ebben az évszakban van a legkevesebb gond hajállományunkkal, feltéve, ha nem engedtük, hogy a túl erős napfény, a sós vagy a klóros víz kiszárítsa hajszálainkat. Amennyiben elhanyagoltuk hajunk védelmét és ápolását, a sok károsító tényező hatása őszre összeadódhat, és egyszerre jelentkezhet.

 

Mindehhez hozzájárulhat, hogy a nyári szabadságolások végével, ősszel, a rossz idő beköszöntése sokaknál negatív hangulati változásokat von maga után. A fákról lehulló levelek, a hideg, viharos szél, a téli álomra készülő természet ugyanis emlékeztet az elmúlásra, a már elvesztett szeretteik halálára, így ezáltal egyfajta veszteségélményt idézhet elő. A hidegebb napok egyúttal bezárnak bennünket otthonainkba, fokozva elszigetelődésünket és esetleges magányunkat. Mindemellett az ősz előre vetíti a még hidegebb tél és a sötétebb, depresszívebb nappalok érkezését, amit csak tovább fokozhat a munkába rohanás, a kevesebb alvás és a munkahelyi stressz fokozódása.

 

Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a hűvösebb idő általában megváltoztatja étkezési szokásainkat is. Kevesebb folyadékot iszunk, és több kalóriát viszünk be, ami sokaknál együtt jár azzal, hogy egyúttal kevesebb zöldséget és gyümölcsöt is fogyasztanak. A vitaminellátás csökkenése és a fokozódó húsbevitellel, nagyon hátrányosan hat hajunk minőségére.

 

Amennyiben az őszi hajhullás 2 hónap alatt nem csökken erőteljesen, érdemes szakorvoshoz fordulni kivizsgálás céljából, mert ebben az esetben már lehet, hogy valamilyen komolyabb egészségügyi probléma áll a hátterében. Weboldalunkon részletesen ismertettük a hajhullás kivizsgálása c. cikkünkben az ilyenkor szokásos orvosi gyakorlat menetét.

 

Az őszi hajhullás kezelése

 

  1. Táplálkozás

Ne feledkezzen el ősszel sem a nyers zöldségek és gyümölcsök fogyasztásáról. Az ilyenkor is kapható alma, narancs, grapefruit, répa, cékla…stb. rendszeres fogyasztása által gondoskodhatunk a hajhagymák számára fontos tápanyagokról. Étkezzünk változatosan, törekedjünk kevesebb húsfogyasztásra. A hús ugyanis magas húgysavtartalma miatt erőteljesen savasítja a szervezetet. Magas zsírtartalmából fakadóan hátrányosan befolyásolhatja a vérkeringést is. Ha már kialakult a probléma, érdemes hajtápláló vitaminokat is szedni, mert ezzel elősegíthetjük a hajhagymák regenerálódási folyamatának gyorsulását.

  1. Hajerősítő készítmények

Jótékony hatású lehet a hajhagymákat erősítő hajsamponok és hajcseppek alkalmazása, hiszen ott hatnak, ahol a probléma keletkezett. A gyógynövényes kivonatok fejbőrre csepegtetése által ugyanis közvetlenül a hajhagymákhoz jutatjuk el a regeneráló és tápláló hatóanyagokat, így azok gyors és intenzív segítséget jelenthetnek az őszi hajhullás ellen is.

  1. Stresszoldó technikák elsajátítása, meditáció, relaxáció és intenzív mozgás

Amennyiben munkahelyén fokozott stressznek van kitéve, szabadidejét érdemes aktív mozgással és nem passzívan a TV előtt eltöltenie. Az intenzív mozgás, sport során – hosszú séta, kocogás, tenisz, úszás stb… – ugyanis a szervezet természetes módon leépíti a felhalmozódott stresszhormonokat, ezáltal szükségtelenné válik, hogy az ilyenkor legkönnyebb megoldást, az altatók, nyugtatók szedését válasszuk idegrendszerünk megnyugtatására. A mozgás hatására mindemellett nőni fog teljesítményünk, és egyúttal gondoskodunk a jó alvásról is. Ha nincs kedve az intenzív soporthoz, kezdjen el meditálni, vagy tanuljon relaxácós technikákat.

  1. Depresszió leküzdése

Ha magányos és depresszióra hajlamos, szerezzen barátokat, vagy ápolja télen is a már meglévő barátaival a kapcsolatot. Ne szomorkodjon otthon egyedül! Ha lehetősége van rá, szerezzen be egy háziállatot, meglátja sok örömöt fog csempészni mindennapjaiba.

  1. Méregtelenítés

Igyunk meg naponta minimum 2 liter, szénsavmentes ásvány- vagy forrásvizet! Menjük el szaunázni, hiszen az intenzív izzadás során rengeteg méreganyagtól szabadul meg szervezetünk. Ne feledjük azonban, hogy ilyenkor sok ásványi anyagot is elveszítünk, ezért fokozottan pótoljuk azokat.

 
 
LinkcsereOldaltérképImpresszumhairwellness.hudrimmun.com

Minden jog fenntartva © dr. Immun kft. 2011

Az oldal bármely részletének másolása tilos! Szerzői jog védi!