E-mail

 

Vitaminhiány és hajhullás

A haj minőségét és egészségét nagyban befolyásolja tápanyag-ellátottsága. Amennyiben a hajhagymák nem kapják meg a működésükhöz szükséges tápanyagokat, hajhullás kialakulásához vezethet. Vitamin, ásványi anyag és nyomelemhiányt okozhat hiányos táplálkozás, drasztikus diéta, felszívódási zavarok és vérveszteség. Változatos étrenddel azonban általában megelőzhető a hajhullás, hajritkulás kialakulása. Ha azonban már kialakultak a hajproblémák, fordítsunk fokozott figyelmet a következő hajtápláló vitaminok pótlására:


A haj számára nélkülözhetetlen vitaminok:


A vitamin Hiányának jelei: haj, bőr és szemszárazság, hajtöredezés, a szemek kivörösödése vagy viszketése, farkasvakság, fertőzésre való fokozott hajlam, körömtöredezés és köröm deformáció. Nélkülözhetetlen a haj, a szem, a bőr, és a fogíny egészsége szempontjából. Az A vitamin hatására a haj sima és bársonyos lesz. Túladagolása azonban hajhullást, májkárosodást okoz, mert felhalmozódik a szervezetben! Természetes forrásai: hal, tőkehal és tonhal májának olaja, tojás, tej, sajt, vaj. A következő növényekből az A vitamin provitaminjához (elővitaminjához), a béta-karotinhoz juthatunk hozzá: sütőtök, sárgarépa, paradicsom, paprika, sárgabarack.
x x


B vitaminok

B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (nikotinsav vagy PP vitamin), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin), B7 (inozitol) B8 (biotin vagy H vitamin), B9 (folsav), B12 (ciano-kobalamin), Cholin, Para-aminobenzoik sav (Paba), Orotsav, P vitamin (bioflavonoidok).
B vitaminhiány tünetei: fáradtság, pattanásos, gyulladt bőr, törékeny haj és körmök, valamint a hajhullás. A B vitaminok erősítik és táplálják a hajhagymákat, ezáltal védik a hajat a hajhullástól és az őszüléstől, valamint a fejbőrt a korpásodástól. Gátolják a gyulladásos folyamatok kialakulását, gondoskodnak a fejbőr és a körmök egészségéről.
Természetes forrásai: hal, máj, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonafélék, élesztő, diófélék, mogyoró, búzacsíra, tojássárgája, zöldségek.
m m
C vitamin (aszkorbinsav) Növeli a szervezet ellenálló képességét, elősegíti a vas bélben történő felszívódását. A szervezet nem képes elraktározni, ezért minden nap fogyasszunk C-vitamin tartalmú élelmiszereket. Természetes forrásai: paprika, ribizli, papaja, citrusfélék, földieper, csipkebogyó, káposzta, kivi, gesztenye.
m m
E vitamin (tokoferol) Hiányának tünetei: izomgyengeség, fénytelen haj, vetélés, prosztatabántalmak. Erőteljes antioxidáns, aktívan részt vesz a szövetek oxigénellátásában, ezáltal késlelteti a sejtek elöregedését, javítja a vérkeringést - a fejbőrben is -, ezáltal serkenti a hajnövekedést.
Természetes forrásai: növényi olajok, mogyoró, édes mandula, friss pisztácia, majoránna, tojássárgája, búzacsíra, teljes kiőrlésű gabonakészítmények.


 

A haj számára fontos ásványi anyagok és nyomelemek:

 


Vas
(aszkorbinsav)
A vashiány tünetei: vérszegénység, fáradékonyság, sápadtság, hajhullás, szédülés, bőrszárazság, erőteljes szívdobogás. Kialakulását elősegíti a hiányos táplálkozás, az intenzív sport, felszívódási zavarok, erős vérzés vagy véradás.
Természetes forrásai: húsok, szójabab, lencse, tojás, máj, csicseriborsó, spenót, sötétzöld zöldségek.
m m
Cink Cinkhiány tünetei: étvágytalanság, lassú sebgyógyulás, bőrbetegségek, köröm-rendellenességek és hajproblémák: hajhullás, a hajszálak elvékonyodnak, töredeznek. Természetes forrásai: hús, máj, tej, gabonacsíra, búzacsira, olajos magvak, sörélesztő, tökmag, zöldségek, napraforgó, tojás.
d d
Jód Jódhiány tünetei: csökkent pajzsmirigyműködés, bőr, haj és köröm betegségek: száraz bőr, bőrfertőzések, valamint száraz, törékeny, és hulló haj, töredezett, deformálódott körmök.
Természetes forrásai: Tengeri halak, tengeri vagy jódozott só, kagyló, alga, zöldségek.
d d
Réz Rézhiány tünetei: vérszegénység, ödémára való hajlam, kopaszodás, őszülés, töredező haj, bőrgyulladás, pigmentzavarok. Elősegíti a vas felszívódását! Természetes forrásai: szárazbab, teljes kiőrlésű liszt, dió, mogyoró, hal, élesztő.
s s
Kalcium A kalcium hiány tünetei: fogszuvasodás, töredező körmök, csontritkulás, lábgörcs, száraz bőr és haj. A szervezetbe való beépülését elősegíti a magnézium, ezért érdemes azzal együtt fogyasztani. Természetes forrásai: zöldségfélék, mandula, mogyoró, csicseriborsó, szezámmag, tej, sajt, túró.
s s
Kén Nélkülözhetetlen a kollagén és a keratin termeléséhez, mivel pedig a haj, a bőr és a körmök ezekből az elsődleges proteinekből épülnek fel, nagyon fontos szerepe van egészségük szempontjából. A kén két aminosav (cisztein és metionin) alkotóelemeként kerül a szervezetbe az elfogyasztott táplálékkal. A szervetlen kénvegyületek viszont (szulfidok, szulfátok, szulfitok) károsak is lehetnek, hiszen az arra érzékenyeknél asztmás rohamot is okozhatnak.Természetes forrásai: szárazbab, hal, tojás, lencse, zöldborsó, káposztafélék.
s s
 

Mangán

Mangánhiány tünetei: fáradtság, lassul a haj és a körmök növekedése, bőrkiütés, hajszínvesztés, gyulladásos megbetegedések. Természetes forrásai: zöld levelű főzelékfélék, borsó, répa, szemes gabonafélék, tojássárgája, dió.

 


     A haj számára nélkülözhetetlen a fehérje!


A hajszálak kb. 98%-ban fehérjéből épülnek fel, ezért a drasztikus diéta vagy a hiányos táplálkozás hajhullást okoz. Amikor nem fogyasztunk megfelelő mennyiségű fehérjét, a szervezet el kezd takarékoskodni készleteivel, ezért leállítja a hajszálak növekedését. Az aktív növekedési szakban lévő hajhagymák így hirtelen átkerülnek nyugalmi fázisba. A folyamat eredményeként 2-3 hónapon belül kezdetét veszi a hajhullás.

 
 
LinkcsereOldaltérképImpresszumhairwellness.hudrimmun.com

Minden jog fenntartva © dr. Immun kft. 2011

Az oldal bármely részletének másolása tilos! Szerzői jog védi!